کنکوری ها سریع بیان تو

وبسایت دانش آموزان دبیرستان نمونه باقرالعلوم ایلام

کنکوری ها سریع بیان تو

وبسایت دانش آموزان دبیرستان نمونه باقرالعلوم ایلام

تحلیل درس فیزیک کنکور ریاضی 91





بررسی درس فیزیک کنکور ریاضی 91 - تهیه کننده:لیلا خداوردیان  منبع : دبیرستانی کنکوری

 مطابق سال های گذشته، کنکور امسال نیز با تغییراتی کم اما مشهود برگزار شد. نکته قابل توجه دفترچه امسال مشابهت ظاهری بسیار زیاد آن با دفترچه های آزمون های برنامه ای کانون است. به نظر می رسد این مشابهت یک امتیاز جانبی برای داوطلبان کانون به شمار می آید که تا حدی اضطراب و نگرانی داوطلبان را کاهش می دهد.و اما در مورد درس فیزیک در یک نگاه اجمالی و کلی می توان گفت آزمون امسال از سال قبل دشوارتر نبوده ولی چیدمان سؤالات به گونه ای است که سؤالات دشوار در ابتدای آزمون آورده شده و یک شوک اولیه به داوطلبان وارد کرده است.این سؤالات مربوط به مباحث پیش دانشگاهی1 بوده و سؤالات شماره ی160،161و162را شامل می شود.سؤالاتی که در ادامه آورده شده و مربوط به مباحث پایه است بسیار ساده بوده و فقط شامل کمی محاسبات است.

محتوای سؤالات:


 طبق روال سال های قبل، سؤالاتی از کتاب درسی مطرح شده تا اهمیت توجه به تمرین ها و مطالب کتاب درسی نشان داده شود مانند سؤالات 165،174و186 البته سؤالاتی که از متن کتاب درسی بوده و نیاز به حل ندارند نیز ازهمین مقوله اند مانند 192،199 و 195 یک سؤال جدید: سؤال 161 که جزء سؤالات دشوار و در حیطه ی تحلیل می باشد سؤالی به نسبت جدید بوده که فقط داوطلبانی که مبحث دینامیک را فهمیده باشند توانسته اند به این سؤال جواب صحیح بدهند. ترکیب ریاضی و فیزیک: سؤال 173 که مربوط به فیزیک اول دبیرستان می باشد نمونه ی بارزی از تلفیق ریاضی و فیزیک می باشد که در آن هندسه و فیزیک باید در کنار هم استفاده شود. استفاده از پارامتر به جای عدد: در آزمون امسال برخی سؤالات که به نسبت سؤال های ساده ای هستند به صورت پارامتری بیان شده و درصد دشواری سؤال را کمی افزایش داده است مانند سؤالات 177،171،178و 196 در کل می توان گفت این آزمون به لحاظ دشواری متوسط بوده ولی چند سؤال تحلیلی به صورت چاشنی در میان آزمون مطرح شده است. در تقسیم بندی سؤالات به تناسب توان داوطلبان تقسیم بندی زیر به نظرم وجود دارد داوطلبان متوسط:17 سؤال چیزی در حدود30% سؤالات داوطلبان خوب:40 سؤال که در حدود88% سؤالات داوطلبان قوی:کل سؤالات آمارهای مربوطه در زیر آمده است. بودجه بندی مقطعی: مقطع میانگین 3 کنکور سال اخیر کنکور90 کنکور 91 اول دبیرستان 4 5 6 دوم دبیرستان 5 4 5 سوم دبیرستان 13 13 13 چهارم دبیرستان 23 23 21 جدول فوق نشان می دهد توجه به مباحث پایه در حال افزایش است. بودجه بندی مبحثی: مقطع مبحث میانگین 3سال اخیر کنکور کنکور90 کنکور91 اول دبیرستان انرژی - 1تست 1تست دما و گرما - - 1تست نورشناخت 4تست 4تست 4تست اول دبیرستان 4 5 6 دوم دبیرستان ‌ ویژگی های ماده 3 تست 1تست 3تست گرما و قانون گازها 2 تست 3 تست 1تست دوم دبیرستان 5 4 4 سوم دبیرستان ترمودینامیک 3تست 3تست 3تست الکتریسیته ساکن 3تست 2تست 2تست الکتریسیته جاری 4تست 4تست 4تست مغناطیس و القا 3تست 4تست 4تست سوم دبیرستان 13 13 13 چهارم دبیرستان حرکت شناسی 5 تست 5تست 5تست دینامیک 5تست 4تست 4تست نوسان 3 تست 3 تست 3تست موج مکانیکی 2 تست 3 تست 2تست صوت 2 تست 2 تست 2تست موج الکترومغناطیسی 2 تست 2 تست 2تست فیزیک اتمی 2 تست 2 تست 2تست فیزیک حالت جامد 2 تست 2 تست 2تست چهارم دبیرستان 23 23 22 اعدادی که به رنگ خاکستری درج شده است در سال های اخیر تغییر نکرده است. سطحدشواری وحیطه‌ی شناختی: سال88 سال89 سال90 سال91 تعداد تست دشوار 9 7 7 5 تعداد سؤالات دو بخشی 3 2 7 3 تعداد تست های با شکل 17 17 21 20 تعداد تست بدون نیاز به حل 2 - 3 4 برای بررسی سطح دشواری سؤال ها و حیطه‌های شناختی به نظر می‌رسید اطلاعات فوق مورد نیاز است. همان طور که در بالا مشاهده می‌شود، تعداد سؤالات دشوار کنکور91 در مقایسه با سه سال گذشته تفاوت چندانی نداشته ولی تعدادسؤالات بدون نیاز به حل زیاد شده به این معنا که میانگین زمان اختصاص یافته به هر تست کم تر شده و برای پاسخ گویی به سؤالات تسلط بیش‌تری لازم است.

بررسی سؤالاتی که نیاز به حل ندارند از آن جهت انجام گرفته که تعداد سؤالاتی که به سرعت قابل پاسخ‌گویی می‌باشند مشخص شود که همان طور که در بالا درج شده وضعیت توصیف شده را تغییر خاصی نمی‌دهد. در بررسی حیطه‌های شناختی یک تقسیم بندی به صورت پیش فرض در نظر گرفتیم که به شرح زیر است: حیطه‌ی دانش:تعاریف و داده هایی که مستقیماً در کتاب آمده و همان تعریف بدون تغییر مورد سؤال قرار گرفته است. حیطه‌ی درک وفهم: پرسش هایی که با استفاده از دانسته‌های داوطلبان مطرح می‌شود و نیازی به تجزیه و تحلیل ندارد. حیطه‌ی کاربرد: کلیه‌ی مسائل فیزیکی که با استفاده از فرمول‌های کتاب قابل حل است و در حد مسائل کتاب درسی است. حیطه‌ی تحلیل و ترکیب: مسائلی که نیاز به تجزیه و تحلیل دارد و نوعی نتیجه گیری از آموزه های داوطلبان است ویا ترکیبی از فیزیک و ریاضی است. حیطه‌ی داوری:مسائلی که مربوط به داوری می شود بالاتر از حد فیزیک دبیرستان است و در تقسیم بندی لحاظ نشد. با استفاده از این تقسیم بندی، هیچ سؤالی در حیطه‌ی دانش قرار نگرفت! به عبارت دیگر در سؤالات فیزیک فقط با حفظ یک سری فرمول ویا تعریف نمی‌توان حتی به یک سؤال پاسخ صحیح داد! در حیطه‌های ذکرشده تقسیم بندی به شکل زیر است: حیطه تعداد دانش 0 درک وفهم 5 کاربرد 34 تحلیل و ترکیب 6 داوری 0 در آخر می توان گفت داوطلبان کانونی به دلیل مشابهت بسیار سؤالات کنکور به آزمون های برنامه ای کانون و هم چنین با توجه به تیپ و محتوای سؤالات آزمون نتایج خوبی خواهند گرفت.به نظر می رسد کنکور امسال هیچ جنبه ای که کانون در نظر نگرفته باشد نداشته فقط داوطلبان لازم است به آموزه های کانون اعتماد داشته و آن ها را به کار گیرند. بررسی درس فیزیک کنکور ریاضی 91 - تهیه کننده:بابک اسلامی توزیع سوالات بر حسب کتاب درسی سال اول: 4 سوال سال دوم:5 سوال سال سوم: 13 سوال پیش یک: 13 سوال پیش دو:10 سوال مجموع:45 آزمون در مجموع ساده بود و با تسلط بر مفاهیم کتاب درسی (احتمالا به غیر از سوال 161) همه سوالات را میتوان پاسخ گفت تاکید بر مفاهیم در سوالات با وجود ساده بودن ظاهری آزمون تقریبا هیچ سوال بدون هدفی وجود ندارد اهمیت تسلط نسبی بر مفاهیم درسهای ریاضیات پایه و هندسه (سوال های 156 و 173) اهمیت خواندن سوال تا انتها (استفاده از واحد غیر siدر سوال 185) ترکیبی بودن سوال ها به طوری که اگر بر مفاهیم تسلط نباشد، نمیتوان پاسخ گفت سوال 161 از پرسشهای فصل 5 کتاب فیزیک هالیدی است بعضی از سوالات به طریق دیگری در کتاب آمده است (159 و 166) در مجموع آزمون استانداردی به نظر میرسد که تمامی نکات در آن رعایت شده است

نظرات 3 + ارسال نظر
سامان 1391/04/15 ساعت 00:32 http://parsitel2.blogsky.com

سلام-من هم شما رو لینک کردم

سلام دوست من
لینک قبلی شما ویرایش شد
با تبادل بنر موافقم در صفحه اول
همچنین میتونیم تبادل پلاس در گوگل پلاس داشته باشیم
من چند سایت مفید برای 500 لینک رایگان و1000 لینک رایگان سراغ دارم در صورتی که مایل باشید ارسال میکنم
به ایمیلتون

ایمیلتون رو بفرستید

با سلام خدمت شما دوست عزیز
در وبلاگم فرموده بودید تبادل لینک کنیم
شما را لینک کردم
ممنون میشم شما هم مرا لینک کرده وبه من اطلاع دهید
عنوان : قبولی در کنکور 100 درصد تضمینی

لینک : http://safefrosh.mihanblog.com/post/441

حتما بعد لینک اطلاع دهید

در ضمن اگر مایل به تبادل لینک یا تبادل مطلب باشید اطلاع دهید
وبلاگ من روزانه از 500 به بالا بیننده داره
رنگ 1 قریب به 2 گوگل
هر مطلبی هم که میگزارم بلا استثنا در عرض چند ساعت ایندوکس میشه وهر روز گوگل به وبلاگم سر میزنه

من درخدمت شما هستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد