کنکوری ها سریع بیان تو

وبسایت دانش آموزان دبیرستان نمونه باقرالعلوم ایلام

کنکوری ها سریع بیان تو

وبسایت دانش آموزان دبیرستان نمونه باقرالعلوم ایلام

مشاوره درسی رایگان 20

مشاوره ی کنکور-مدیریت زمان

باسمه تعالی

مشاوره ی شماره ی 20

موضوع:علت های پنهان نمره ی خوب نگرفتن

تدوین از فائزه شاهی  

علت های پنهان نمره ی خوب نگرفتن

جمله معروف (( درس می خونم اما نتیجه نمی گیرم )) رو یا شنیدیم یا گفتیم. وقتی دانش آموز یا دانشجویی این جمله رو می گه، اغلب اوقات معلم ها ومشاورها جواب قانع کننده ای ندارند. مشاوره ی تحصیلی بارسا طبق معمول به خاطر پاسخ گویی به مشکلات محصّلین با همکاری متخصصّین آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی درسال 92 تحقیقات پزشکی و بالینی را روی این زمینه آغاز کردند.

 حدس های اولیه را با تحقیقات به روز جهانی ادغام کردیم تا مشکل بزرگ این دسته از دانش آموزان و دانشجویان رو از حیث پزشکی هم بررسی کنیم. البته باید گفت بزرگترین مشکل دانش آموزان و دانشجویان کشور کمبود ساعت مطالعه است ولی اگر فکر می کنید به اندازه ی کافی درس می خوانید ولی نتیجه لازم را نمی گیرید، حتماً باید به این مقاله و نکات آن هم توجه کنید.

  1. دانش آموزانی که زود خسته می شوند: بعضی از دانش آموزان با یک روحیه ی خوب درس خواندن رو شروع می کنن اما بعداز یکی دو ساعت درس خواندن یا چند روز مطالعه کردن، به شدت از نظر جسمی افت می کنن. تحقیقات ما نشان می دهد که احتمال خیلی زیاد این دانش آموزان دچارمشکلات زیرهستند:

الف) کم خونی

ب) کمبودآهن ومنیزیم

ج) کمبوداسید فولیک

این دسته افراد دچارضعف بدنی می شوند و مدام احساس ضعف و کم شدن انرژی می کنند.اگر بتونید زود این مشکلات را تشخیص بدین، دراکثر اوقات خیلی راحت با دارو درمانی ساده می تونید آنها را برطرف کنید تا باقدرت خیلی خوبی به کارتان ادامه دهید بعضی از دانش آموزان برای حل این مشکل، از نوشابه های انرژی زا و قهوه و چای و نسکافه استفاده می کنن که فقط به صورت موقتی می تواند انرژی به آنها بدهد اما باید بدانیم مصرف زیاد تئین وکافئین که دراین نوشیدنیها یافت می شود، خودش باعث بروز مشکلات جدیدی می شود.

عده ی دیگری از این دسته دانش آموزان و دانشجویان رو به  پرخوری  می آرن و احساس می کنن اگه زیاد غذا بخورن، انرژی کافی بدست می آرن که بازهم آنهارا دچارمشکلات سنگینی وزن و در ادامه مشکلات پزشکی جدید خواهد کرد.

  1. کم شدن قدرت حافظه، تمرکز و یادگیری: دقیقا همان مواردی که درشماره ی یک ذکر کردیم ( کم خونی، کمبود آهن و منیزیم، کمبود اسید فولیک) به خاطراینکه باعث خستگی می شوند به صورت مستقیم روی قدرت یادگیری هم تاثیرمی گذارن. انسان وقتی خسته میشه، قاعدتا مغز اوهم دچارهمین خستگی میشه  ولی مغز به خاطر حساسیت بیشتری که نسبت به بقیه بدن داره، تاثیرات منفی بیشتری می پذیره: برای مثال دانش آموزانی که زود خسته میشن سرکلاس قدرت یادگیری کمتری دارند و حواسشون بیشتر از بقیه پرت میشه. موقع مطالعه کردن تمرکز کمی دارند، با اینکه چندبار درسها را میخوانن، خوب یاد نمیگیرن و ازهمه بدتر موقع امتحان دادن مخصوصاً کسانی که با کمبود آهن مواجهه هستند، درسها را خوب به خاطر نمی آرن.

البته غیر از چهارمورد گفته شده باید گفت کمبود  روی، ویتامین B12 و استروژن ( استروژن فقط درخانم ها)  باعث می شود که اختلالات یادگیری، تمرکز، حافظه و ادراک انسان بیشتر شود. 

  1. دانش آموزان مضطرب: خب یکی از دلایلی که باعث کاهش ساعت مطالعاتی بعضی از دانش آموزان و دانشجویان می شود، استرس واضطراب است. تحقیقات ما نشان می دهد که این گروه، احتمال خیلی زیاد اگر مذکر باشند، با کمبود منیزیم مواجهه هستند و اگر مونث باشن با کمبود منیزیم و پروژسترون همراه هستند که خیلی زود باید تحت درمان قرار بگیرند تا اختلال روحی خود شون رو خیلی سریع برطرف کنن.
  2. دانش آموزان بداخلاق: دانش آموزانی که بد اخلاق هستن و زود عصبانی می شن بیشتراز همه ی دانش آموزان با کمبود ساعت مطالعه همراه هستن چرا؟ چون آنها دراکثر اوقات ازدست خودشون یا دیگران ناراحتن و دراین شرایط نمی تونن خوب درس بخونن. غیر از اینکه این افراد باید روی خودشون کنترل بیشتری داشته باشن، تا بتونن دلاور زندگی شون باشن، تحقیقات نشون می ده که احتمال خیلی زیاد با مشکل تیروئید و کمبود کلسیم هم مواجه هستن. پس حتماً با انجام آزمایشات لازم باید بتونن به درمان این دو مورد بپردازن تا با آرامش بیشتری درس بخوانن.
  3. بی خوابی دختران: وقتی یک دانش آموز یا دانشجو با بی خوابی های شبانه مواجه بشه، صبها سخت بیدار می شه و تمرکز کمی سر کلاس درس دارد، بعداز ظهر ها موقعی که می خواهد مطالعه ی خود را شروع کنه، احساس خستگی می کنه. تحقیقات نشان می دهد که ممکن است این دخترخانمها با مشکل کاهش سطح پروژسترون همراه باشن که باعث ایجاد علایمی از قبیل کاهش حافظه، بی خوابی، استرس و خستگی مزمن می شود. البته تحقیقات دیگری نشان می دهد که استرس ناشی از مورد سوم همین مقاله یکی از دلایل کاهش ترشح پروژسترون و اختلالات تخمک گذاری است.

نظرات 1 + ارسال نظر
سروش 1392/12/25 ساعت 12:44

سلام من پسرم کم خونی دارم دقیقا همه این مشکلات جز پر خوری رو هم دارم.
خوب حالا راه حل چیه؟!
چه دارویی بخورم؟

سلام . دوست عزیز من که دکتر نیستم بگم چه دارویی بخوری !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد