کنکوری ها سریع بیان تو

وبسایت دانش آموزان دبیرستان نمونه باقرالعلوم ایلام

کنکوری ها سریع بیان تو

وبسایت دانش آموزان دبیرستان نمونه باقرالعلوم ایلام

روش خواندن زیست

بنده دکتر سجاد تجربه کنکور های ۹۰ ۹۱ و ۹۲ را دارم. بالاخره در ۹۲ نتیجه گرفتم و الان در دانشگاه داروسازی تبریز درس میخوانم. هرچند رتبه مورد نیاز پزشکی را آوردم اما به دارو خیلی علاقه داشتم.

یک توضیح مختصر در رابطه با درس زیست شناسی میخواهم بدهم. یادمه زیاد بودن دانش آموزان هم دوره خودم که اکثرا داعی بالا زدن زیست را میکردند. اما معمولا نمیتوانستند بزننند. واقعا گره کار کجاست؟ آیا برای این درس حتما باید از کلاس های آنچنانی استفاده کرد یا میشود که به کلاس کنکور نرفت و در زیست نتیجه گرفت؟ به مطالبی که میگویم به طور کامل دقت کنید: کلا برای مطالعه زیست شناسی کنکور شما باید سه اصل را رعایت کنید.

 روش خواندن زیست 

سه اصل روش خواندن زیست

این سه اصل عبارت اند از:

الف عمیق خواندن

ب)مفهومی خواندن

ج) ترکیبی خواندن

 

عمیق خواندن زیست

خیلی ها و حتی آنهایی که ادعا میکنند بهترین مشاور هستند تفاوت بین “مفهومی خواندن” و “عمیق خواندن” را بلد نیستند. بگذارید با یک مثال از کتاب درسی موضوع را برایتان روش کنم.

مثلا در فصل ۵ سال دوم در مورد حشرات میخوانیم که«سیستم تنفسی حشرات از تعدادی لوله های درونی به نام نای تشکیل شده است. شاخه های نای در سراسر بدن منشعب هستند. تبادل گازهای تنفسی از این انشعابات با سلولهای بدن به طور مستقیم و بدون نیاز به همکاری دستگاه گردش مواد صورت میگیرد». خب بیایید با هم این قسمت از کتاب درسی را از لحاظ عمین خواندن بررسی کنیم. ببنید بچه ها دانش آموزان تجربی باید وقتی با چنین متن های پر ملاطی در کتاب درسی مواجه میشند باید خیلی عمین آن را مطالعه کنند.

حالا اینکه گفتم یعنی چه؟ ببنید در متن کتاب اشاره شده “تعدادی لوله درونی” یعنی دانش آموز دقیقا باید با تفکر طراح سوال به متن کتاب درسی نگاه کند.ممکن است طراح بیاید و به جای واژه “درونی” واژه “بیرونی” را قرار دهد بنابراین کسی که متن را به دقت نخوانده در چنین تله هایی خواهد افتاد.یا مثلا گفته لوله ها….دقت کنید حتی شما باید دقیقا به این “ها” نیز توجه داشته باشید. ممکن است طراح بیاید و به جای “لوله ها” بگوید “یک لوله درونی”. شاید در ابتدا برای شما این روند مسخره و یا حتی خسته کننده باشد.اما شما اگر میخواهید نتیجه بگیرید باید چنین دید را نسبت به درس زیست شناسی به یک روند تبدیل کنید. همچنین در عبارت بالا توجه به واژه های “نای” – “در سراسر بدن” – “به طور مستقیم” و نیز “بدون نیاز به همکاری دستگاه گردش مواد” بسیار بسیار مهم هست.

 

شما میتوانید در هنگام مطالعه با استفاده از خودکار های رنگی گوناگونی آنها را مشخص کنید. مثلا برای قید ها رنگ قرمز برای شکل ها و زیر نویس های آنها رنگ سبز و برای متن کتاب درسی و توجه به واژه های اینچنینی نیز رنگ صورتی را انتخاب کرده و هایلایت نمایید. حال شما با انجام این مرحه اصل اول را رعایت کرده اید. اصل دوم مفهومی خواندن.

 

خب حالا مفهومی خواندن زیست یعنی چه؟

شاید طراح سوال بیاید و در رابطه با این مطلب تستی طراحی کند که یکی از گزینه های آن این باشد: در ملخ هموگلوبین گاز اکسیژن را به ماهیچه های عقبی میرساند. کسی که عمیقا درس را خوانده باشد متوجه میشود که این گزینه غلطی است. چرا که گفته هموگلوبین اکسیژن را حمل میکند. در حالی که گفتیم سیستم گردش مواد دخالتی در تنفس جانور ندارد بنابراین…. شما با اجرای این مرحه اصل دوم را نیز پشت سر گذاشته اید.

حالا میرسیم به اصل سوم. اصل سوم ترکیبی خواندن است.

 

ترکیبی خواندن زیست

شما که واژه “حشرات” را شنیده اید باید تمامی نکات ترکیبی آن را هم کار کنید اععم از:داشتن گردش خون باز +فراوان ترین و موفق ترین جانوران در طول تاریخ زمین+دفع اوریک اسید و…..با رعایت این سه اصل و البته مرور های متوالی میتوان یک صدر فوق العاده بالا کسب کرد. مثال خودم که زیست ۹۲ را ۸۰ درصد زدم. و این یک درصد خیلی خوب برای دانش آموز تجربی است.شما هم میتوانید.و دیگر اینکه اصلا و ابدا در مطالعه زیست زیاده روی نکنید.یعنی کم نیستند دانش آموزانی که وقت ریاضی و فیزیک و عربیشون را میذارند روی زیست و این یک اشتباه محض است./////

 

موفق باشید.دکتر سجاد.

منبع : مکتبستان

نظرات 3 + ارسال نظر
فراز 1393/06/09 ساعت 23:20

جناب اقای به قول خودتون دکتر بنده رتبه ۱۰۴ کنکور ۹۳ هستم باید بگم فقط ۴۰%گفته هاتون صحیح بود لطفا بیشتر دقت بفرمائید.

فراز جان من که این مطلبو ننوشتم ! شما به منبع مطلب که در زیر نوشته شده دقت کنید ! من هنوز دکتر نشدم !

ندا 1393/03/27 ساعت 03:00

8roz dg konkor daram hichi naxondam az zist shoma befarmayin bande chika kunam???

شادی 1393/03/22 ساعت 16:22 http://ashkyalan18.blogfa.com

عاقا خوشبحالتون والا من نمیتونم زیست رو 80 بزنمااااااااا من سوم تجربی ام خیلی ناامیدم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد