کنکوری ها سریع بیان تو

وبسایت دانش آموزان دبیرستان نمونه باقرالعلوم ایلام

کنکوری ها سریع بیان تو

وبسایت دانش آموزان دبیرستان نمونه باقرالعلوم ایلام

مشاوره درسی رایگان 15


باسمه تعالی

مشاوره ی گروه آموزشی آلم-شماره ی 15

موضوع:تقویت اراده رمز موفقیت در کنکور

نوشته ی علی سلیمانی  

یکی از مهمترین ابزار برای نتیجه گیری در کنکور اراده است و در واقع کسی می تواند در کنکور به نتیجه ی دلخواهش برسد که دارای اراده ای قوی باشد و با همین اراده تا روز آخر به پیش برود . من قصد دارم در این پست با ارائه ی راهکارهایی عملی ، کنکوری های عزیز رو در راه رسیدن به اراده ای قوی تر یاری دهم ، باشد که این عزیزان با اراده ای قوی تر از قبل به کار خویش ادامه دهند و با امید به خدا ، کار کنکور را یکسره کنند !

در اینجا لازم می بینم قبل از ارائه ی راهکارها ، تعریفی کوتاه از شخص بااراده داشته باشم . شخص بااراده کسی است که بعد از اینکه در مورد کاری خوب اندیشید و آن را به سود خویش دید ، تصمیم به انجام آن کار می گیرد و با فعالیت مستمر و ثبات قدم آن را انجام می دهد . شخص با اراده دارای هدفی معقول است و تا بدان نرسیده از تلاش و کوشش دست برنمی دارد و مشکلات و موانع روانی و مادی ، به اراده و عزم او لطمه نمی زنند و از پیشرفتش ، جلوگیری نمی کنند . در مقابل ، فرد سست اراده ، در صورت مواجه شدن با کوچکترین مشکل ، دلسرد شده ، دست از کار و تلاش برمی دارد و از ادامه ی راه منصرف می شود . فکر می کنم خواندن همین تعریف برای پی بردن به اهمیت بحث اراده در مسیر کنکور کافی باشد . پس بدون مقدمه چینی خاصی می روم سر ارائه ی راهکارها

راهکارهای تقویت اراده

1.تعیین هدف : همیشه اولین نکته ای که من به کنکوری های می گویم همین بحث تعیین هدف می باشد . چون معتقدم که آدمی باید قبل از گام گذاشتن در یک راه ، مقصد و هدفش مشخص باشد . وقتی شما مقصدتان مشخص باشد همواره با اندیشیدن به آن انرژی مضاعف می گیرید و با همین انرژی می توانید به راه خویش ادامه بدهید ، به قول حافظ :

در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم / سرزنش ها گر کند خار میغلان غم مخور

 اما فرض کنید مقصدتان مشخص نباشد خب مسلما شما هم نیازی به تلاش نمی بینید چون اصلا نمی دانید باید به کجا بروید . از همه ی کنکوری های عزیز می خواهم هدف خویش را به صورت دقیق و روشن در ذهن خویش ترسیم سازند . البته فراموش نکنید که این هدف، باید شفاف، معقول، قابل دست‌یابی، بدون افراط و تفریط ، مطابق توان و استعداد خود و واقع‌بینانه باشد نه بلندپروازانه و خارج از توانایی‌‏های شخص. در غیر این صورت، وقتی با مشکلات و موانع سختی رو‌به‌رو شوید ، ناامید و دلسرد شده ، از ادامه راه ، منصرف می‏‏شوید و خود را ناتوان و بی‌‏اراده می‏بینید . از مهمترین نتایج تعیین هدف در شهرمان دوست خوبم x است ؛ ایشان از همان روز اول گام گذاشتن در وادی کنکور گفتند دوست دارم پزشکی y قبول شوم و در طول سال هم همیشه این را تکرار می کردند و عاقبت هم به مقصدی که می خواستند رسیدند .

2. شناخت توانایی ها و استعدادها : همه ی ما در ذات خود توانایی ها و استعدادهای شگرفی داریم که در صورت شناخت درستشان می توانیم آنها را در مسیر شکوفایی به پیش ببریم و از آنها برای رسیدن به هدفمان بهره بگیریم . از فواید دیگر شناخت استعدادهایمان بالا رفتن روحیه و اعتماد به نفس در ما است . درخواست من از کنکوری ها این است که سعی کنند تمامی استعدادهای خود را شناخته و از آنها حداکثر استفاده را ببرند .

3. برنامه ریزی : برای تمام کارهای شبانه روزی خود برنامه ای مدون و منظم داشته باشید . برای این کار از دفتر برنامه ریزی بهره بگیرید و به صورت روزانه آنچه را انجام می دهید چه درس خواندن و چه سایر امورات به صورت دقیق در دفتر بنویسید و آخر شب ها و همچنین آخر هفته ها به محاسبه ی خویش بپردازید ( محاسبه کنید نفس خویش را قبل از اینکه مورد محاسبه قرار بگیرید ! ) اگر خوب عمل کرده بودید خود را تشویق کنید و اگر بد عمل کرده بودید به تنبیه خود بپردازید ! و سعی کنید با شناخت دقیق نقاطع ضعفتان در فکر جبران باشید .

4. اصل تلقین یا خودگویی مثبت : این مورد هم از مورادی است که من همواره بر آن تاکید داشته و دارم . گفتن باور داشتن است . وقتی می گوییم من آدم شکست خورده ای هستم ، بی استعدادم و عوض شدنی نیستم ، در واقع ، حکم محکومیت خود را صادر می کنیم . روان‌شناسی شناخت، به ما چنین می‏گوید: دستور دادن، فرایند شدن است و ما را دستورات می‏سازند. ما همواره با خودمان حرف می‏زنیم و هفتاد درصد (۷۰%) وقت‌مان با گفت‌وگو سپری می‏شود حتی زمان خواب و ما همان می‏شویم که با خود حرف می‏زنیم. سعی کنید دستورات خوبی به خودتان بدهید. شما با خودتان چه می‏گویید؟ فرهنگ ذهن و زبان شما، مثبت است و نیروزا و یا منفی است و نیروبر؟

آجر‏های بنای هستی‌مان را، طرز تفکرمان می‏سازد و اگر بخواهیم در دنیای‌مان اتفاق زیبایی بیفتد ، گام اول ، تغییر در نگاه و بینش ماست. با تغییر نگاه ، ایده‌آل‏ها و اهداف زندگی‌مان به درستی شکل می‏گیرند و آن گاه گام دوم، یعنی تلاش مستمر و انتخاب‏های عالی و فرداساز، در دنیای ما رخ خواهد داد . آنچنان که قرآن می فرماید : «إن الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم 0»

نگرش‏ها و اندیشه‏های ما، مهم‌ترین عامل تغییر به شمار می‏آیند. نود درصد (۹۰%) تغییرات خوب و بد زندگی‌مان، به نوع نگرش ما به رخدادهای زندگی بستگی دارد و ده درصد (۱۰%) آن به وقایع بیرونی وابسته است.

ادیسون می‏گوید: « مشکل افرادی که شکست خورده‏اند و دست از تلاش بر‌داشتند ، این بود که نمی‏دانستند که در یک قدمی ‏پیروزی‏اند » و می‏گفت: راز توفیقم این بود که هرگاه برای باز کردن دری تلاش می‏کردم و باز نمی‏شد ، بارها و بارها تلاش می‏کردم و با خود می‏گفتم: حتماً این کلید ، درب را در صدمین بار، باز خواهد کرد.

5. تدریجی بودن تقویت اراده : برای به دست آوردن اراده‏ای قوی و محکم، باید به تدریجی بودن آن و نیاز آن به تمرین، توجه داشت. گمان نکنید می‏توانید به طور دفعی و بدون تلاشی درخور، به آن دست یابید. بنابراین ، علاوه بر راهکارهای فوق لازم است با برخی تمرینات به مانند آنچه در زیر آمده است اراده ی خویش را تقویت کنید . خواهش تا جایی که می توانید این راهکارها را در زندگی خویش به کار بندید :    

 * هر روز صبح حداقل بیست دقیقه ، به طور مرتب و در ساعتی معین ، ورزش کنید.

* صبح‏گاهان، هر زمان که بیدار شدید ، بی‌‏درنگ برخیزید و از رختخواب بیرون روید ، حتی اگر خواب‌آلودگی مزاحمتان است، از اتاق بیرون روید و قدری نرمش کنید تا خواب‌آلودگی از بین برود.

* در صورت امکان، چند دقیقه قبل از اذان صبح از خواب بیدار شده، نماز شب بخوانید و اگر در آن وقت بیدار نشدید ، قضای آن را به جا آورید.

* مقید باشید هر روز تعداد آیات معینی از قرآن را تلاوت کنید .  

*ترک گناه و مخالفت با هواهای نفسانی، نقش بسیار مؤثری در تقویت اراده و نهادینه کردن آن در درون انسان دارد.

*هرگز در کارها، ناامید نشوید و با حالتی تهاجمی، برای پی‌گیری و به انجام رساندن کارهای ناقص و ناموفق، تلاش کنید.

*  کارهایی را که به عهده می‏گیرید، ناتمام رها نکنید و آن ها را به نحو احسن و تا رسیدن به نتیجه مطلوب، ادامه دهید و از پراکنده کاری و آشفتگی در کارها که موجب به هم ریختگی نظام فکری می‏شود ، بپرهیزید و به فعالیت‏های خود ، تمرکز و انسجام ببخشید.

*همواره بر خداوند ، توکل کرده و در همه امور، از او استمداد جویید .

تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست       راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

علی سلیمانی 09394085800-09308780723


[دریافت مشاوره به صورت PDF]

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد