کنکوری ها سریع بیان تو

وبسایت دانش آموزان دبیرستان نمونه باقرالعلوم ایلام

کنکوری ها سریع بیان تو

وبسایت دانش آموزان دبیرستان نمونه باقرالعلوم ایلام

ضوابطی که در زمان انتخاب رشته باید به آن‌ها توجه شود





ضوابطی که در زمان انتخاب رشته باید به آن‌ها توجه شود


http://www.migna.ir/up/pictures/0287753c9470cc38ce85abad02d51a47.jpg


برخی از داوطلبان آزمون سراسری به‌دلیل عدم توجه به برخی از ضوابط و نکات در زمان انتخاب رشته، مشکلاتی برای خود و خانواده‌هایشان ایجاد می‌کنند که اغلب این مشکلات قابل حل نیستند. این ضوابط و نکات به‌طور خلاصه و مختصر عبارتند از:


1) تغییر رشته در مقاطع تحصیلی هم‌سطح امکان‌پذیر است. در غیر این‌صورت، فقط از مقاطع بالاتر به مقاطع پایین‌تر میسر است. به‌طور مثال تغییر رشته از مقطع کاردانی به کارشناسی ممنوع است اما برعکس آن امکان‌پذیر می‌باشد.


2) هر ساله حدود 80 درصد از انتخاب‌های داوطلبان به‌دلیل عدم تناسب محل اقامت داوطلب با محدودیت تحت پوشش مراکز دانشگاه پیام نور حذف می‌شود. برای مشاهده‌ی شهرستان‌های تحت پوشش مراکز پیام نور به جدول‌های مربوطه دردفترچه شماره‌ی 2 مراجعه نمایند.


3) تغییر رشته و یا انتقال از دوره‌های نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، نیمه‌حضوری و مؤسسات غیرانتفاعی به دوره‌های روزانه ممنوع است.


4) تغییر رشته و انتقال از رشته‌های تحصیلی دارای شرایط خاص (بورسیه‌ها) و رشته‌هایی که پذیرفته‌شدگان آن‌ها دارای تعهد خاصی می‌باشند (همانند رشته‌های دبیری، رشته‌های تحصیلی بورسیه و مناطق محروم و ...) به سایر رشته‌ها و یا مؤسسات ممنوع است.


5) سازمان سنجش آموزش کشور، داوطلبان را در اولین کدرشته تحصیلی مندرج در اولویت انتخابی آن‌ها که نسبت به سایر داوطلبان متقاضی همان کد (با در نظر گرفتن نمره، سهمیه و سایر ضوابط) در اولویت قرار می‌گیرند، معرفی می‌کند.لذا به‌طور مثال چنان‌چه داوطلبی در اولین اولویت انتخابی خود قبول شود پذیرش او در همه یا تعدادی از اولویت‌های بعدی به هیچ‌وجه میسر نیست.


6) درخواست تغییر یا افزایش رشته‌های انتخابی، بعد از تحویل فرم انتخاب رشته‌های تحصیلی، به هیچ‌وجه مورد قبول قرار نمی‌گیرد.


7) انتخاب رشته فقط و فقط باید از گروه یا گروه‌های آزمایشی که داوطلبان امتحان داده و براساس کارنامه مجاز به انتخاب رشته شده، انجام شود. به‌عبارت دیگر انتخاب رشته‌های مربوط به سایر گروه‌های آزمایشی باطل است.


8) به‌دلیل یکسان بودن کدرشته‌های گروه‌های آموزشی 2 و 3 چنان‌چه داوطلبی کدرشته‌ای را از گروه آزمایشی که در آن امتحان نداده انتخاب نماید، ممکن است این کدرشته، مشکلات زیادی برای داوطلب ایجاد کند.


9) داوطلبانی که به‌عنوان پذیرفته‌شده‌ی نهایی دوره‌های روزانه‌ی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آزمون سراسری سال 1391 اعلام شوند، به هیچ‌وجه مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1392 نخواهند بود.


10) در صورتی‌که علاقه‌مند به ادامه‌ی تحصیل در رشته‌های نیمه‌متمرکز هستید، لازم است با رعایت ضوابط، کد این‌گونه رشته‌های نیمه‌متمرکز را انتخاب نمایند.


11) داوطلبان لازم است با توجه به امکانات مالی خود و خانواده‌هایشان، نسبت به انتخاب رشته‌های تحصیلی دارای شهریه (همانند دوره‌های نوبت دوم، پیام نور، دوره‌های نیمه‌حضوری و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی) اقدام نمایند.


12) داوطلبان می‌بایست با در نظر داشتن شرایط خانوادگی و شخصی خود و محدودیت‌هایی که برای آنان وجود دارد، نسبت به انتخاب احتمالی رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌هایی که در شهرستان یا استان محل اقامت آن‌ها واقع نیست، اقدام نمایند.


13) در زمان انتخاب رشته به شرایط خاص هر دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی (امکانات، خوابگاه، دوری از محل اقامت و ...) و نیز توضیحات مندرج در ستون ملاحظات مقابل هر یک از رشته‌ها، توجه کنید.


14) نمرات اکتسابی و رتبه‌ی خود را در نظر بگیرید و با توجه به واقعیت‌های موجود، انتخاب رشته کنید. ممکن است انتظارات بالا موجب شود تا موقعیت‌هایی را از دست بدهید.


15) در مورد رشته‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید، تحقیق نمایید و اطلاعات کافی به‌دست آورید. ممکن است رشته‌هایی مورد علاقه شما باشد که با خصوصیات شخصی‌تان (از نظر فیزیکی، روانی و ...) سازگار نباشد.


16) رشته‌ها را با توجه به توان علمی و استعداد تحصیلی خود انتخاب کنید تا در صورت قبولی، معضلاتی نظیر نیاوردن نمرات لازم در امتحانات دانشگاه، مشروط شدن، اخراج و یا تغییر رشته، ایجاد نشود.


17) در مورد اغلب مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، تغییر رشته و یا انتقال از یک رشته در مؤسسه‌ی غیرانتفاعی، به رشته‌ی دیگری و یا مؤسسه‌ی غیرانتفاعی دیگری، امکان‌پذیر نیست.


18) تکرار کدرشته و انتقال پذیرفته‌شدگان دانشگاه پیام نور به سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ممنوع است.


19) تکرار کدرشته‌ها در فرم انتخاب رشته‌های تحصیلی، شانس قبولی داوطلبان را در کدرشته‌ی انتخابی تکراری، تغییر نمی‌دهد.


20) اولویت انتخاب رشته بستگی به علاقه داوطلب دارد. درج کدرشته‌ای در اولویت اول یا آخر، شانس را در قبولی در آن رشته تغییر نمی‌دهد.


21) می‌بایست در انتخاب رشته‌های تحصیلی دارای شرایط خاص (بورسیه‌ها)، ضوابط مربوط را در نظر بگیرید و در صورتی‌که جزء معرفی‌شدگان این رشته‌ها قرار گرفته‌اید، کد این رشته‌ها را با اولویت‌های ذکرشده در دفترچه‌ی شماره‌ی 2 انتخاب نمایید.


22) در انتخاب کدرشته‌های تحصیلی دانشگاه پیام نور به ضوابط مربوط توجه کنید. در صورت عدم رعایت این ضوابط، کدرشته‌های انتخابی غیرمجاز از گزینش نهایی حذف خواهند شد.


23) برخی از دانشگاه‌ها شرایط خاصی دارند (مانند دانشگاه‌های شاهد)، در انتخاب رشته‌های این‌گونه دانشگاه‌ها شرایط مربوط به آن‌ها را در نظر بگیرید.


24) شرایط تحصیل و تشکیل کلاس‌ها در رشته‌های تحصیلی دوره‌های نیمه‌حضوری دانشگاه‌ها همانند دانشگاه پیام نور است.

(به نقل از هفته‌نامه‌ی پیک سنجش ویژه‌نامه‌ی انتخاب رشته- دوشنبه 9 مرداد 1391)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد